Sipilän hallituksen käräjäoikeusuudistus lakkauttaa seitsemän käräjäoikeutta ja sulkee 21 istuntopaikkaa nykyisestä 57 paikasta. Valiokunnan oppositiojäsenet perussuomalaisia lukuun ottamatta jättivät asiassa yhteisen vastalauseen, jossa esitetään esityksen hylkäämistä.
Rankalla keskittämisellä hallitus hakee 5-7 milj. euron säästöjä, joista ei kuitenkaan ole esitetty riittäviä selvityksiä tai kattavia laskelmia. Päinvastoin useimmilla lakkautettavilla paikkakunnilla etäisyyksien kasvaessa poliisien saattokuljetuksiin käytettävä aika ja resurssi hupenevat, asiakkaiden ja todistajien matkakulut kasvavat ja henkilöstön työmatkat pitenevät.
Erityisen absurdi tilanne on Pohjois-Savossa, jossa Iisalmen ja Varkauden lakkautettavien kanslioiden asioiden käsittelyyn ei ole riittävästi istunto- ja valmistelusaleja Kuopiossa, jonne kaikki keskitetään. Iisalmen asiakaskunnasta huomattava osa on Sukevan vankilasta, josta kuljetusmatkat, käytettävä aika ja poliisin saattoresurssi tuplaantuvat Kuopioon siirryttäessä.
Uudistuksen ajoitus on myös huono, sillä esityksessä arvioidut säästöt painottuvat tuomioistuinten digitalisointia koskevaan AIPA-uudistushankkeeseen, jota on juuri kuitenkin päätetty siirtää vuoteen 2021. Lisäksi olisi ollut tarkoituksenmukaista käsitellä ensin tuomioistuinviraston perustamista koskeva mahdollinen esitys, ja vasta sen jälkeen ottaa käsittelyyn tuomioistuinverkoston muutoksia koskevat uudistukset. Käräjäoikeusuudistuksen suunnittelu ja toteuttamisvaihtoehtojen arviointi kuuluisi nimenomaan tuomioistuinviraston ydintarkoitukseen, mikäli virasto perustetaan.
Suurin huoleni kohdistuu kuitenkin kykyyn varmistaa oikeusturvan saatavuus jatkossa. Käräjäoikeusverkoston supistamisella on vaikutuksia alueelliseen tasa-arvoon. Vastaavasti kielellisiin oikeuksiin on tulossa myös merkittäviä heikennyksiä. Keskittämisen myötä etäisyydet oikeudellisiin palveluihin kasvavat, kun myös muut paikkakunnan oikeuspalvelut näivettyvät kanslioiden lopettamisen myötä. Vaarana tässä on, että kaikkien oikeuspalvelujen, asianajo- ja oikeusaputoimistot mukaan luettuna, saatavuus heikkenee ja näin ollen kansalaisten oikeusturva vaarantuu.
Rikollisuus lisääntyy, poliisien virkoja on vähennetty, rikosten tutkiminen hidastuu, oikeudenkäynnit viivästyvät. Tämä on jo nykytilanne. Ja nyt sitten ehdotetaan, että käräjäoikeuksia vähennetään. Ei RAHA voi mennä kaiken edelle!!! Kunpa hallitus ymmärtäisi tämän tilanteen, eikä tuijottaisi vain säästöjä! Edelliset hallitukset vähensivät varuskuntia ja rajavalvontaa ja poliiseja. Nykyinen hallitus sekoittaa soten palikat. Epäjärjestys ja turvattomuus yhteiskunnassa vain lisääntyy näiden päätösten myötä.Nyt jäitä hattuun!
Hieno kirjoitus ja havainto Suomen oikeushallinnosta.
Mutta valitettavasti vain osatotuus.
Saattokuljetusten ja pidentyvien saattomatkojen kustannukset ovat kuitenkin marginaalisia verrattuna veronmaksajien maksamaan vankeinhoitoon. Käsittääkseni nykyisin n. 100€/pv per vanki (eli 2-5 kertaa enemmän kuin vanhus-eläkeläisen omasta rahasta maksamansa päiväkulu).
Koska hallitus, eduskunnan myötävaikutuksella, pyrkii yhtiöittämään kaiken mahdollisen.
Miksei yhtiöitetä, kilpailuteta ja ulkoisteta myös koko vankeinhallinto.
Tarjouspyynnöt asian hoitamisesta voitaisiin osoittaa ilman EU direktiivien esteitä ainakin Viroon, Latviaan, Liettuaan, Puolaan, Romaniaan jne… Venäjälle vankeinhoidon ulkoistaminen saattaisi edellyttää keskustelua Brysselissä, ja direktiivien muuttamista, mutta Siperia voisi olla se paras rikoksia ehkäisevä pelote.